-skapar för att överleva

Kämpa, mitt älskade barn, har jag viskat många gånger i hennes lilla öra. Min dotter drabbades av cancer två år gammal. En lång tid har för henne varit en kamp för överlevnad. När livet varit för tungt för att orka leva, har jag verklighetsflytt till symaskinen, en trogen vän, som finns där när jag behöver, och som utmanar mig att tänka på världsliga saker en stund. Jag är hobbysömmerska, är mamma till två små flickor och en liten bebispojke, och är gift med världens bästa man.

tisdag 30 september 2014

Slut på köpstopp

Jag vet vad du kanske tänker, att jag failat flera gånger på bara en månad. Jag vet, och jag är stolt över min ärlighet i bloggen. Jag vill poängtera att jag gjort fler avkall än fail i alla fall. Fråga mina kursare som numera reagerar när jag INTE har termos med mig. 

Men jag måste säga att det är roligt, utmanande och intressant att reflektera över vanor, hur jag ser på materiella ting, hur jag hittar nya saker att göra som inte kostar pengar. Jag vill även uttrycka min ödmjukhet inför att många människor lever i ett konstant köpstopp, och jag medger att det är en lyx att göra det en kort period som en rolig hobby. Jag valde mild antikonsumtion av andra skäl än de ekonomiska. 

Men hela mitt projekt handlade om att visa för mig själv att mina livsvärden inte grundar sig i matrealismen. Jag vill inte leva så. 
Min utmaning till dig är nu att prova ett köpstopp. Prova en vecka, eller bara en dag, beroende på vad dina vanor är innan. 
Gratisnöjen:
Safta äpplen (om man har egna, annars finns en sida på nätet som heter pallafrukt.se där man kan hitta människor som skänker sin frukt)
Plocka svamp
Låna böcker på bibblan! Finns ju allt! Tidningar, filmer, kokböcker, notböcker...

Sy om kläder, ordna hemmaspa, gör utflykter, baka själva, lek med barnen etc etc. 

Maken frågade just om jag hade något uppdämt behov som jag skulle tillfredsställa genom att shoppa i morgon. Men nej. Jag tror faktiskt att vinsterna övervägt i stort sett. Jag har känt mig fri att slippa ta beslut om köp. En månad är dessutom för kort tid för att hinna framkalla något stort behov, hos mig i alla fall.

Det är din tur nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar