-skapar för att överleva

Kämpa, mitt älskade barn, har jag viskat många gånger i hennes lilla öra. Min dotter drabbades av cancer två år gammal. En lång tid har för henne varit en kamp för överlevnad. När livet varit för tungt för att orka leva, har jag verklighetsflytt till symaskinen, en trogen vän, som finns där när jag behöver, och som utmanar mig att tänka på världsliga saker en stund. Jag är hobbysömmerska, är mamma till två små flickor och en liten bebispojke, och är gift med världens bästa man.

lördag 18 oktober 2014

Läs dig kostsmart

Jag har ett nytt boktips! (Jag har äntligen kommit ur bebisbubblan och orkar läsa mycket igen!)

Den här gången handlar det om vår hälsa. Vad vi äter och hur vi mår av det. Är det inte en lockande tanke att försöka tänka att det är min livsstil jag investerar för att må bra?
Boken är ett par år gammal, men är i ropet igen då samma författare gett ut uppföljaren nu. Den här boken handlar om hur socker påverkar kroppen. Den nya (som jag står i kö på på bibblan) handlar om barns kroppar och socker. Ni har säkert hört om det på nyheterna? Att Sverige har börjat magsäcksoperera 13 åringar. Någon gång är det ju dags att fundera varför det ens har blivit ett behov.
 Kost är ett ämne som berör och upprör i diskussioner. Det är mycket tyckande och pajkastning. Men för att kunna debattera behöver man fakta, och den här boken ger många matnyttiga fakta om koststudier, och även om dilemmat att just koststudier inte ges pengar till. Så forskningen visar att socker påskyndar cancerprocess fram till död tex, men ingen ger pengar till att försöka se vilken kost som är bra att äta vid cancersjukdom, eller diabetes för den delen.

Många sjukdomstillstånd går att förbättra radikalt med hjälp av kosten. Men det tystas, för att läkemedelsindustrin ska fortsätta tjäna pengar.

Idag frågade jag barnen om de vill ha lördagsgodis eller chokladfondue. De valde det andra alternativet spontant. Mysigt, gott och väldigt mycket nyttigare!
Blanda 1,5dl grädde och 100g hackad mörk choklad i en kastrull. Värm tills det smälter. Häll upp i en skål, och låt alla doppa sina favoritfrukter och bär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar